les: Piramide constructie

Wat zijn piramide constructies

verantwoording

In de huidige tijd worden onze studenten voortdurend verleid om snel geld te kunnen verdienen, door iets te gaan verkopen (multichannel marketing) of iets te kopen (bv crypto currencies) Meeste van deze aanbiedingen zijn gebaseerd op een vorm van een piramide constructie. Maar wat is dat nu eigenlijk? Met deze les  wil ik in 1 uur de student laten ervaren hoe dit werkt. Waarom er echt mensen zijn die er rijk van worden, maar dat nooit voor iedereen geldt.

voorbereiding

Ik vraag alle studenten een euro mee te nemen. Of ik geef ze allemaal een euro (chocolade, papier of echt). Ik vraag  ze in de rest van de les te doen wat hun hart hen ingeeft. Heb zwervers jasje, een kamerjas en een net colbert mee.

FASE 1:   

Dan doe ik een heel oud zwerversjasje aan, haar in de war,  en ik ga alle leerlingen vragen om een euro omdat ik geen eten meer heb ik in huis. De traditionele bedelaar. Doe echt mijn best op het gevoel te werken van de student die ik aanspreek. (betere acteerwerk)

Daarna spreek ik het na.Wie hebben wat gegeven, wie niet? Waarom hebben ze wat gegeven of waarom niet? Als iemand die gegeven heeft zegt dat  hij of zij wel iets kan missen en de bedelaar niet, is dat ingang voor volgende fase. Ik doe mijn jasje uit, haar goed, ochtendjas lekker aan en ga languit zitten in de grote lerarenstoel en stel voor ons kapitaal te gaan tellen. Waarschijnlijk heb ik het grootste rendement behaald. Ik begon met niets, dus mijn rendement is oneindig hoog.  Daarna weer discussie.Kan dit waar zijn. Ik vertel het verhaal van de man met zijn hond die bij de AH in Almere de zwerverskrant verkoopt en elke avond terugkeert in zijn vrije sector huurflat bij mij in de buurt. Hij is een Italiaan en stuurt elke maand wat geld naar zijn moeder op Sicilië.

FASE 2 

Ik geef iedereen zijn euro terug en doe een flitsend jasje aan. Daarna vertoon ik een advertentie van facebook, waarin wordt opgeroepen om geld te verdienen zonder inspanning. Dan leg ik in een powerpoint over de mogelijkheid te investeren in CO2emissierechten. Ik toon de mensen die daarmee al tonnen hebben verdiend. Daarna vraag ik iedereen die zijn euro wil investeren die aan mij te geven of niet.

We spreken het na. Hoe kan het dat die mensen echt tonnen rijker zijn geworden? Iedereen krijgt zijn euro terug.

FASE 3

Dan vraag ik  5  leerlingen naar me toe te komen.  Ik vraag hen alle 5 om 4 euro van de anderen op te halen. (dit is bij een leerlingaantal van tussen de 20 en 25, er moeten steeds een paar leerlingen te weinig zijn.) Ik vraag alle  5 om 1 euro aan mij te geven.  We gaan tellen. Ik heb 5 euro. De 5 hebben een goed rendement gemaakt, wie echt 4 euro heeft opgehaald heeft zijn inleg van 1 euro verviervoudigd. De ene die te weinig heeft heeft al minder, maar nog wel winst.

Dan vraag ik de overigen ook 4 euro op te halen. Maar dat kan niet, Er zijn geen euro’s meer. DAT IS EEN PIRAMIDE CONSTRUCTIE

Nabespreking:
Het hele verhaal over CO2 emissie rechten is een mistgordijn. Deze man doet hetzelfde als de bedelaar. Hij of zij haalt geld op zonder investeringen. Maar het wordt erger omdat ie anderen er in betrekt. En  als het verhaal goed is kan de piramide hoger worden, en hoe hoger in de Piramide hoe rijker je bent. De hoogste in de piramide is de beste bedelaar.Die haalt miljoenen op.

Eind bespreking:
Ken je andere vormen die hier op lijken. Misschien worden er wel spullen verkocht, maar moet je steeds meer verkopers ronselen? (Multichannel marketing?)Voorbeelden kennen ze. Misschien zijn ze zelf al uitgenodigd in dure kantoorcomplexen. Herbalife kennen ze dat?

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *